Barnbutik online vs fysisk

Att driva en webbutik online eller en fysisk butik, skiljer sig väldigt mycket. De har både sina negativa och positiva saker, något man måste fundera på när man ska välja hur man vill sköta sin butik. 

Fysisk butik

Kundkontakten – att få möta kunderna öga mot öga är alltid en bra sak. Även om en kund kommer in för att klaga eller ge kritik, är det lättar att skapa kontakt och fixa kundens problem om ni båda är närvarande. Det är också lättare att se vad folk gillar och inte med din butik om du kan titta på medan de går runt bland hyllorna. 

Koll på köp – om du har en fysisk butik behöver du saker som kassaregister och en hel del andra verktyg för att kunna ta hand om betalningar, förvara dagskassan och erbjuda flera betalningslösningar. Med detta tillkommer det positiva att det blir lätt att ha översikt över företagets ekonomi.

Lokal – att ha en lokal som kunder besöker betyder att man måste betala hyra för den inklusive lagret. Hyrorna på centrala lokaler är väldigt dyra, så mycket av inkomsterna måste gå till denna typ av räkningar. 

Öppettider – att ha öppet vissa tider är viktigt. Det är svårt att vara sjuk, ta semester, vabba eller liknande saker om man driver butiken själv och inte har någon avbytare. Man måste stå i affären även om man inte får in en enda besökare.

Onlinebutik

Välja arbetstid – detta kan vara något positivt och negativt. Klart att det är skönt att få välja vilka tider man ska arbeta och inte. Det är dock lätt att sitta med annat, kanske ta ledigt en dag och jobba utan uppsatta mål. Utan riktig disciplin kan det vara svårt att sätta egna arbetstider.

Billigare – du behöver bara betala för en plats att förvara varorna, samt betala en del av frakten för att skicka ut det. Du kan till och med sköta allt från ditt eget garage om du har plats för det. Därmed kan du spara in en del slantar på att endast ha webbutik.

Stor konkurrens – på nätet finns mycket fler företag än på din gata i stan. Du måste slåss hårt för att klättra till toppen, vad du än säljer. Det kan betyda att du behöver en stor marknadsföringsbudget och vara villig att spendera mycket tid med sajten för att få den bättre än alla andras.